To mě hlava nebere

11. října 2017 v 14:41 | Jonáš František
Vydání podnikatelské licence na nákladní dopravu zboží z místních továren do skladů na nádraží obdržela dopravní firma s podmínkou. Současně bude zajišťovat i osobní dopravu osob z města na nádraží. Podmínka byla zdůvodněná tím, že osobní doprava není zisková, ale naopak. Poskytnutí lukrativní licence bylo podmíněno plněním neziskové služby.
To bylo z roku 1936 v podmínkách kapitalismu. Po znárodnění nevymysleli komunisti nic světoborného, pouze pokračovali v dobře nastaveném provozním režimu vycizelovaným předchozím systémem, z větší části okopírovanými metodami ze sousedních zemí jako Německo, Rakousko..
Dnešní doba je na hony vzdálená tehdejším pravidlům a tak se blíží spíše k využívání práva silnějšího. Potřeby obyvatel se neřeší a nebo stát nemá zákonné prostředky na jejich řízení. Do vlastnických práv nelze zasahovat a tak je na libovůli majitele, většinového vlastníka nebo provozovatele zda službu bude poskytovat. Dnes nikdo nemůže nutit provozovatele a producenty aby plnili nějaké kvóty. A tak najedno prodá máslo komu chce a doma jeho nedostatek vyžene cenu, kterou stát nemůže nijak ovlivnit. Stejné to je u vodného, energií obecně, dopravy, zásobování obyvatel.
Pokud se majitel LIDLU pan Klaus Gehrig rozhodne, že loňský zisk čtyři miliardy v česku nestojí za námahu, klidně může všechny své obchody zavřít. Majitel má právo nakládat se svým vlastnictvím podle osobního rozhodnutí.
Ani náznakem nechci tvrdit, že něco takového plánuje a nebo udělá. Pouze konstatuji, že to všechno závisí na jeho dobré vůli a stát nemá nástroje jak by takovou situaci řešil. Strašit tím "co by kdyby" je nesmysl. Jen se tím chci dostat k začátku, jestli podmiňování udělení licence nemělo dobrý základ. Ne všechno je výdělečné a pokud první vyzobe nejhodnotnější posty, dalším už se nemusí vůbec vyplatit podnikat.
Tak jsme svědky tuhého boje o dálkovou autobusovou dopravu a místní linky, které jsou nevýdělečné, ale v některých místech naprosto zásadně ovlivňuje dostupnost zaměstnání, dotují obce a stát, zatímco firmy zisky vytvořené na dálkových spojích mizí v zahraničí a přesouvají se do jiných aktivit.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama