JETŘEBA

27. září 2017 v 21:33 | Jonáš František
Kdosi z politiků prohlásil, že projekt vysokorychlostní železnice nelze v naší politické nestálosti priorit vůbec realizovat. Protože se jedná o projekt přesahující běžné volební období a zakladatel projektu by se nemusel dočkat poplácání na rameno při dokončení díla. Tak nějak to bylo řečené s tím, že v Číně to mají jednodušší, protože totalitní moc se nestřídá s nikým.
Srovnání vždycky pokulhává, ale vesmírný projekt je běh na delší trať, než běžné volební období a jak v USA, kde se střídá politická reprezentace, tak v Rusku, kde je absolutní odklon od směru Sovětského svazu, tam pokračují a plánují se projekty ne na pětiletky, ale dvacetileté výhledy. Jaká moc je tam stabilnější, než vlády, která drží stále věc živou i když s občasnými agóniemi? Je to samostatnost vesmírného výzkumu s minimální závislosti na politických pútkách.
Bylo by účelné v jednotlivých státech, které chtějí budovat vysokorychlostní železnici vytvořit samostatné sekce, nezávislé na politické vládnoucí skupině, stanovit si na základě předběžného projektu poměrnou částku pro jednotlivé státy a každý by si ji zakotvil pevně do svých rozpočtů tak jako je zakotvená částka na zbrojení a ponechat ji do dokončení bez možnosti měnit stanoviska dle názorů momentálních vládců.
JEDNODUŠE ŘÍDIT STÁTY JAKO FIRMU. Pokud má projekt ekonomickou budoucnost, podporu mezinárodní a je zájem veřejnosti v jednotlivých státech, potom nevidím důvod odkládat rozhodnutí. Demokratické hlasování může vyprodukovat pouze horu protichůdných argumentů- Jetřebům se takové řešení líbí, protože mohou kdykoliv hlásat: Já vždy tvrdil, že JE TŘEBA! Ale vyhovuje jim nečinnost, tam nemůžou nic pokazit. A nenesou za nic odpovědnost. Jsou to pouze šikovní řečníci balamutící obyvatele od voleb do voleb.
Naši politici se k vysokorychlostní železnici vyjadřovali podle situace. Ale jetřebovali všichni stejně. Nikdo neřekl: Jdu hledat shodu u dotčených zemí. Navrhnu přiznat realizaci projektu Evropskou prioritu. Soukromé pozemky budou vykoupeny za cenu stanovenou mezinárodní komisí bez možnosti podávat protesty umožňující odklad, nebo změnu stavby. Určitě by to vyvolalo vlnu diskusí a protestů. Není zaručeno, že by se podařilo prosadit jednoduchý návrh bez připomínek. Přikyvováním, že jetřeba, se ale nedosáhne ničeho zcela jistě.
Vlastníci pozemků namítnou, že ti, kterých se to nedotkne snadno souhlasí. Možná ano, ale právě oni budou muset zaplatit těm, co vlastní. Prostřednictvím státních rozpočtů, které by mohly být využity právě pro občany na vzdělání, zdravotní péči a podobně.V případě živelné katastrofy, jako povedeň a podobně, vlastníci automaticky počítají s pomocí spoluobčanů. kteří ji většinou poskytnou. Následky letecké a automobilové dopravy produkují škodliviny, které musí snášet i ti občané, kteří nepoužívají ani jednu z nich a nemají možnost zrušit nebo omezit něco z toho. Tam je to v pořádku? Čisté ovzduší a atmosféra bez ozónových děr není věc na kterou má člověk právo? Některé věci se špatně posuzují, tak je lepší o nich nemluvit, případně toho, kdo na ně poukáže prohlásit za pomatence či negramota, nejlépe komunistu který chce znárodňovat.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama